Podpora výzkumu a výuky akademického psaní
Projekt se zaměřuje na problematiku komunikace ve vědě a na češtinu jako jazyk vědy. Vychází vstříc poptávce po výuce akademického psaní v češtině a v souvislosti s tím i po lepším poznání akademické češtiny, používané nejen ve vědách společenských a humanitních, ale také přírodních a technických.
Zájemcům o tuto problematiku jsou k dispozici tři hlavní výstupy projektu:
Tyto tři výstupy jsou provázané. Frázová banka vznikla na základě ruční excerpce korpusu a do korpusu zpětně také odkazuje. Didaktická příručka poskytuje metodický návod, jak pracovat s frázovou bankou a také s korpusem ve výuce akademického psaní.
Projekt frázové banky je v českém prostředí nový a propojením frázové banky s korpusem vědeckých textů je unikátní i v mezinárodním kontextu.
Projekt podpořila Technologická agentura České republiky v programu Éta (PID: TL05000309). Na projektu spolupracovali pracovníci ze tří institucí:
Frázová banka poskytuje uživatelům utříděné informace o nejběžnějších akademických frázích, tj. spojení dvou a více slov, která se typicky vyskytují ve vědeckých textech a jsou součástí výkladové a argumentační struktury textu (Homoláč et al., 2023). Každé heslo obsahuje úplný a zkrácený popis fráze spolu s příklady z různých vědeckých oborů. V každém hesle je uvedeno, jaký výkladový/rétorický krok je danou frází realizován a v jaké hlavní části textu se obvykle daná fráze nachází (Úvod, Metody, Analýza a výsledky, Diskuse a závěr). Kliknutím na tlačítko „Hledat příklady“ se uživatelé dostanou do Korpusu akademické češtiny a tam naleznou další příklady dané fráze v kontextu, včetně informací o zdrojových textech.