Tématem našeho vystoupení je vznikající žákovský korpus polského jazyka PoLKo, jenž je budován v rámci mezinárodního nekomerčního akademického projektu. Projekt započal v říjnu 2019 a jehož cílem je výstavba prvního rozsáhlého zdroje psaných textů nerodilých mluvčích polštiny.
Žákovské korpusy vznikají na světě od 90. let 20. století. Zájem o tento typ jazykových dat se poprvé projevil mezi vysokoškolskými učiteli, odborníky na výuku angličtiny jako cizího jazyka, a také vědeckými nakladatelstvími. Od této doby vznikají žákovské korpusy mnoha jazyků, mj. angličtiny, němčiny, švédštiny, norštiny, chorvatštiny, češtiny. Spolu s vývojem prvních žákovských korpusů souvisí vývoj nové disciplíny – korpusové chybové analýze žákovského jazyka. Během naší prezentace uvedeme příklady využití korpusu PoLKo za účelem zkoumání chyb Čechů učících se polštinu.
Korpus PoLKo je sestavován v prostředí TEITOK, jež je nástrojem umožňujícím tvorbu, anotaci, či distribuci korpusu. Díky tomu lze snadno vznikající korpus editovat. V současné době PoLKo obsahuje přes 7000 tokenů a stále se zvětšuje. Zahrnuje psané práce žáků v různém věku, z různých zemí a různých úrovních jazykové kompetence. Materiál je sestavován za účelem empirické analýzy jazyka nerodilých mluvčích polštiny. Díky tomu bude rovněž proveditelná identifikace nejčastějších jazykových chyb, která umožní přizpůsobit didaktické materiály konkrétním potřebám žáků.